URL: https://praxema.tspu.edu.ru/en/archive.html?year=2021&issue=4&fbclid=IwAR2MccWD5S8ceQuwIps3rUi4iE3_h1KIT3HUGtAb3No5XdRvBtpt2gE5i00
(Russian below)
CONTENTS
Editorial ..................................................................................................... 9
ARTICLES
M. Voloshin (Lomonosov Moscow State University, Russia) 3D-visualization of macromolecules in bioinformatics: An epistemological aspect ...................................................................... 12
S. Gavrilenko (Lomonosov Moscow State University, Russia) Images of Earth: Conception of geographical imagination in Denis Cosgrove’s cultural geography ............................................... 36
D. Drozdova (Higher School of Economics, Russia) Time representation in scientific diagrams: Galileo Galilei’s solution to the problem of the motion of a freely falling body ......... 58
K. Ivanov (S. I. Vavilov Institute for the History of Science and Technology, Russian Academy of Sciences, Russia) Semiology of preliterate astral figures .................................................. 81
M. Novikov (Lomonosov Moscow State University, Russia)
How to use the visual in scientific studies? (Following Peter Galison and Lorraine Daston) .................................. 117
A. Pisarev (Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Russia) STS and the possible future of the science museum: Towards a new Kunstkammer ............................................................... 131
P. Sokolov (Higher School of Economics, Russia); Ju. Ivanova (Independent University of Moscow, Russia; University of Cologne, Germany) Louis de Caseneuve’s Δωδεκάκρουνος hieroglyphicorum et medicorum emblematum: Emblems as a language of the 17th century medicine ........................ 186
V. Surovtsev (Tomsk Scientific Center, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Russia; Tomsk State University, Russia) Self-reference, theory of types, and categorization in Wittgenstein’s picture theory of statements ..................................... 213
S. Troitskiy (Herzen State Pedagogical University of Russia; Sociological Institute, Russian Academy of Sciences – Branch of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology, Russian Academy of Sciences, Russia; Saint Petersburg State University, Russia) Topography of the alien: National stereotypes of geography textbooks as a basis for caricatured visualization of ideas about space at the turn of the 20th century .......................................... 234
M. Shestakova (Lomonosov Moscow State University, Russia); T. Batyr (Gregory Tsamblac Taraclia State University, Moldova) Main approaches to the study of visual thinking ................................ 256
L. Shipovalova (Saint Petersburg State University, Russia) The destiny of visualizations in public science communication: Between action and representation ....................................................... 273
ESSAYS
D. Dorofeev (Saint Petersburg Mining University, Russia); S. Tomaščíková (Pavol Jozef Šafárik University, Slovakia) Nietzsche’s self-image-forming and its representation in the postmillennial media .................................................................... 293
M. Gorbuleva (Tomsk State Pedagogical University, Russia); N. Pervushina (Tomsk State Pedagogical University, Russia); A. Tokareva (Soyuzmultfilm, Russia) Prospects of edutainment in pedagogical bioethics ............................ 312
Authors ...................................................................................................... 326
-----------------------
СОДЕРЖАНИЕ
Предисловие научного редактора ..................................................... 9
СТАТЬИ
Волошин М. Ю. (Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Россия) 3D-визуализация макромолекул в биоинформатике: эпистемологический аспект ................................................................ 12
Гавриленко С. М. (Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Россия) Образы земли: концепция географического воображения в культурной географии Дениса Косгроува .................................... 36
Дроздова Д. Н. (Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия) Изображение времени в научных диаграммах: решение Галилео Галилеем задачи о движении свободно падающего тела .................................................................... 58
Иванов К. В. (Институт истории естествознания и техники
имени С. И. Вавилова РАН, Россия) Семиология астральных изображений дописьменного периода ....................................................................... 81
Новиков М. А. (Московский государственный университет
имени М. В. Ломоносова, Россия) Как использовать визуальное в исследованиях науки? (вслед за Питером Галисоном и Лоррейн Дастон) ........................ 117
Писарев А. А. (Институт философии РАН, Россия) STS и возможное будущее музея науки: к новой кунсткамере ..... 131
Соколов П. В. (Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия); Иванова Ю. В. (Кельнский университет, Германия; Московский независимый университет, Россия) «Двенадцатиструйный источник иероглифических и медицинских эмблем» Луи де Казнёва: эмблематика как язык медицины XVII столетия ........................... 186
Суровцев В. А. (Томский научный центр СО РАН, Россия; Томский государственный университет, Россия) Самореферентность, логические типы и категоризация в изобразительной теории предложений Л. Витгенштейна ...... 213
Троицкий С. А. (Российский государственный педагогический университет имени А. И. Герцена, Россия; Социологический институт РАН – Филиал Федерального научноисследовательского социологического центра РАН, Санкт-Петербург, Россия; Санкт-Петербургский государственны университет, Россия) Топография чужого: национальные стереотипы учебников географии как основание карикатурной визуализации представлений о пространстве на стыке XIX–XX веков ................ 234
Шестакова М. А. (Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Россия); Батыр T. Б. (Тароаклийский государственный университет имени Григория Цамблака, Молдова) Основные подходы к исследованию визуального мышления ..... 256
Шиповалова Л. В. (Санкт-Петербургский государственный университет, Россия) Судьба визуализаций в публичной научной коммуникации: между действием и представлением ................................................ 273
ЭССЕ
Дорофеев Д. Ю. (Санкт-Петербургский горный университет, Россия), Томашчикова С. (Университет имени Павла Йозефа Шафарика, Словакия) Формирование образа человека у Ницше и его репрезентация в современных СМИ ...................................... 293
Горбулёва М. С. (Томский государственный педагогический университет, Россия); Первушина Н. А. (Томский государственный педагогический университет, Россия); Токарева А. Н. (Киностудия «Союзмультфильм», Россия) Эдьютейнмент с позиции педагогической биоэтики ................... 312
Сведения об авторах .............................................................................. 326
No comments:
Post a Comment