Thursday 29 February 2024

Kazimierz Maliszewski, Droga chłopaka z Rudnik na Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wspomnienia [A road of a boy from Rudnik to the Mikołaj Kopernik University. Memoirs],

 Kazimierz Maliszewski, Droga chłopaka z Rudnik na Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wspomnienia [A road of a boy from Rudnik to the Mikołaj Kopernik University. Memoirs], Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2023. ISBN: 978-83-231-5261-3


Droga chłopaka z Rudnik na Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wspomnienia to bardzo osobista relacja prof. Kazimierza Maliszewskiego z jego życia. Przedstawia koleje losu, które zaprowadziły go z małej miejscowości na Pojezierzu Iławskim do grodu Kopernika i na Uniwersytet imienia astronoma. Wspomnienia to opisane z dużym sentymentem różne epizody z okresu dzieciństwa i młodości autora oraz elementy jego autobiografii naukowej, w powiązaniu z życiem rodzinnym. Książka pokazuje także, jak wyglądał Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu za czasów studiów Profesora w latach 1968–1973 i jak zmieniał się podczas jego 46-letniej pracy naukowej i dydaktycznej.


Wojciech Piasek, „Noce i dnie” Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu we wspomnieniach profesora Kazimierza Maliszewskiego / 9

Tempora labuntur tacitisque senescimus annis / Czas upływa, a my starzejemy się wraz z cicho biegnącymi latami (Owidiusz, Fasti) / 13

ROZDZIAŁ 1

The proper study of mankind is Man / Prawdziwym studium o ludzkości jest człowiek (Alexander Pope) / 25

Środowisko rodzinne – moje lata dzieciństwa, Moja Szkoła Podstawowa w Kamieńcu, Nauka w Liceum Ogólnokształcącym w Iławie, Po maturze – i co dalej?, Lata studenckie na UMK 1968–1973

ROZDZIAŁ 2

Rzekła żona do męża: „Co mi mężu po Senece, kiedy mi cukru zabrakło i po masło lecę. Wszystkie Scypiony tudzież Hannibale – niewarte wiązki drzewa, którym piec rozpalę. Daj mi pokój z Kalpurnią, Volumnią i Porcją i lepiej od piekarza przynieś żuru porcję”. „O tempora, o mores”, westchnął biedny klasyk i poszedł do piekarza, bo – takie są czasy (Kazimiera Iłłakowiczówna, Żona klasyka) / 65

Pierwsza praca i życie prywatne, Początki mojej pracy na uniwersytecie w Zakładzie Historii Powszechnej i Polski XVI–XVIII w., Praca nad doktoratem, obrona oraz wydanie monografii o Rubinkowskim, Stan wojenny w Polsce, Dalsze etapy awansu zawodowego w mojej pracy naukowej a życie prywatne

ROZDZIAŁ 3

Nulla dies sine linea / Ani dnia bez kreski – to jest bez posunięcia choć odrobinę naprzód pracy twórczej (sentencja łacińska przypisywana rzeźbiarzowi Apellesowi) / 99

Jakie inspiracje do dalszych badań dały mi studia nad Rubinkowskim? Rozprawa habilitacyjna, Moje badania po habilitacji, Opracowania syntetyczne, napisane z pozycji historyka kultury i badacza dziejów Kościoła, Powrót do kultury brytyjskiej i amerykańskiej, Fascynacja Faustem i Johanem Wolfgangiem Goethem, Edycja źródłowa listów Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego do Elżbiety Sieniawskiej, Moje najważniejsze wystąpienia na konferencjach naukowych. Podróże do Rzymu i Stanów Zjednoczonych oraz Niemiec (Oldenburg – Rostock), Moje miejsce w strukturze organizacyjnej w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK, Praca dydaktyczna – rodzaj zajęć, seminaria magisterskie, wykształceni doktorzy, Działalność społeczna i organizacyjna

ROZDZIAŁ 4

Przeszłość jest to dziś, tylko cokolwiek dalej (Cyprian Kamil Norwid, Przeszłość) / 151

Moje refleksje na temat historii, a w szczególności historii kultury

ROZDZIAŁ 5

Ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił (Ewangelia Łukasza 24, 29) / 169

Rok akademicki 2019/2020 – epidemia, ostatni rok mojej pracy na uniwersytecie

ROZDZIAŁ 6

W emeryturze nie ma nic złego, pod warunkiem że nie dopuścimy, aby nam przeszkadzała w pracy (Benjamin Franklin) / 175

Emerytura i co dalej?

Dni człowieka są jak trawa. Kwitnie jak kwiat na polu: ledwie muśnie go wiatr, a już go nie ma. I miejsce, gdzie był, już go nie poznaje (Psalm 103, 15–16) / 187

FOTOGRAFIE I REPRODUKCJE FOTOGRAFICZNE DOKUMENTÓW / 199

SPIS ODPISÓW LISTÓW, FOTOGRAFII I REPRODUKCJI FOTOGRAFICZNYCH DOKUMENTÓW /219

No comments:

Post a Comment

Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, 2024, Issue 1 is online

Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, 2024, Issue 1 is online. open access, Polish with English abstracts. Open access: https://ejournals.eu...