Thursday 27 August 2020

Sławomir Sztobryn, Katarzyna Dworakowska (eds.) Wielogłos w myśli o wychowaniu. 100 lat polskiej pedagogiki filozoficznej [Thoughts on Education. A Hundred Years of Polish Philosophical Pedagogy]. Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2020. ISBN: 978-83-235-4254-4 [OPEN ACCESS]



URL: https://wuw.pl/data/include/cms//Wieloglos__Sztobryn_Slawomir_Dworakowska_Katarzyna_red_2020.pdf?v=1594372814120

[English below]
Książka stanowi oryginalny wkład w refleksję nad polską pedagogiką filozoficzną, ze szczególnym uwzględnieniem dzieła Tadeusza Kotarbińskiego. Autorzy badają zagadnienia dotyczące kształtującego wpływu przeszłości, ale przede wszystkim koncentrują się wokół wciąż aktualnych problemów współczesnej edukacji, pytając o etyczność jednostki ludzkiej w świecie, który próbuje nas zwolnić z myślenia, w którym – cytując Herberta – „wybuchła epidemia instynktu samozachowawczego”. W ich rozważaniach powraca również kwestia roli, jaką może odegrać nauczyciel – spolegliwy opiekun – w tej edukacyjnej rzeczywistości, stawiającej nowe wyzwania i – pilniej niż kiedykolwiek – wymagającej od nas odpowiedzi na pytanie o kształt świata i nasze w nim miejsce. ****** Thoughts on Education. A Hundred Years of Polish Philosophical Pedagogy The book discusses Polish philosophical pedagogy against the European background. It examines the work of Tadeusz Kotarbiński and the figure of a docile tutor. The publication concentrates not only on examining the past, but also on diagnosing the present state of Polish philosophical pedagogy and its formative influence on contemporary education. It also looks into the future in order to make possible prognoses. Keywords: philosophical pedagogy, Kotarbiński, contemporary education, docile tutor.

No comments:

Post a Comment

Historia Medicinae Slovaca VIII (2023).

 Historia Medicinae Slovaca VIII (2023). Teoretické koncepty  a prax medicíny v dejinách [Theoretical concepts and the practice of medicine ...