Thursday, 20 August 2020

Aleksandra Kuligowska, Mathias Niendorf (eds.): Sztubak, student i uczony. Ernst Bernheim w egodokumentach 1865-1880 / Pennäler – Student – Privatdozent. Der Historiker Ernst Bernheim in Selbstzeugnissen 1865-1880 [Schoolboy, Student and Scholar. Ernst Bernheim in Self-documents 1865-1880]. Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2020. ISBN: 978-83-235-4359-6



[Deutsch unten: English below]

Ernst Bernheim (1850-1942) – badacz średniowiecznych doktryn historiozoficznych i właściwy twórca współczesnej metodyki historycznej, na którego dorobku – świadomie bądź nie – opiera się praca zawodowych historyków. Edycja, zawierająca głównie jego listy do rodziców – ale też innego rodzaju źródła z okresu dorastania – stara się odpowiedzieć m.in. na pytanie o wpływ, jaki na tożsamość studenta i wreszcie karierę młodego badacza miał jego dom rodzinny. Daje też wyjątkowy wgląd w rozwój intelektualny dojrzewającego uczonego, który w korespondencji z rodzicami pisze nie tylko o swoich naukowych sukcesach, ale i o perypetiach dnia codziennego.
---------
Spis treści / Inhaltsverzeichnis / Table of contents: https://www.wuw.pl/data/links/259712d0bb7f43f71d91a6f1c339b640/12922_6831.pdf
Fragment 1: https://www.wuw.pl/data/links/143b852ed04fe7fef7f67e5327d88dea/12922_6836.pdf
Fragment 2: https://www.wuw.pl/data/links/09a5279a2c79c6708779370a52abb83d/12922_6832.pdf
--------- Ernst Bernheim (1850-1942) legte die Grundlagen der modernen Geschichtswissenschaft. Auch heute noch greifen Historikerinnen und Historiker, bewusst oder unbewusst, auf seine Methodenlehre zurück. Die hier erstmals edierten Briefe an die Eltern und andere Dokumente des jungen Bernheims liefern Bausteine einer intellektuellen Biografie. Sie lassen den Leser an der Entwicklung des Schülers und Studenten zum Gelehrten teilhaben, an der Rolle des Elternhauses, an ersten Erfolgen, aber auch Alltagssorgen und Nöten des späteren Universitätsprofessors. ****** Schoolboy, Student and Scholar. Ernst Bernheim in Self-documents 1865-1880 / Pennäler – Student – Privatdozent. Der Historiker Ernst Bernheim in Selbstzeugnissen 1865-1880 The book, containing mostly Bernheim’s letters to his parents and other sources from his adolescents years, attempts to answer the question what influence his family home had on the identity of a young student and the career of a scholar. It also gives a unique insight into intellectual development of a rising academic who, in his correspondence with parents, writes about his scholarly achievements and everyday problems. Keywords: Ernst Bernheim, methodology of history, self-documents, university studies, Germany in the second half of the 19th century, correspondence

No comments:

Post a Comment

panel "Medical Socialist Entanglements: Health Connections between Eastern Europe and Africa in the Global Cold War"

We welcome submissions for the panel "Medical Socialist Entanglements: Health Connections between Eastern Europe and Africa in the Glob...